perjantai 31. heinäkuuta 2009

Annos Apologetiikkaa

"Mieletön se, joka ajattelee "ei Jumalaa ole"
Psalmi 53

#3 "Historoitsijat Jeesuksesta"

Paljon kuultu lause ateistien ja muiden kristinuskosta osattomien suusta kuuluu jotakuinkin; "Koko Raamattu on pelkkä satukirja ja Jeesus mytologinen hahmo, ihmisten keksimä!"

Jos Jeesus todella eli ensimmäisellä vuosisadalla ja oli se joka hän sanoi olevansa, niin eikö silloin tästä vaeltavasta nasaretilaisesta luulisi löytyvän edes jonkinlaisia mainintoja sen ajan historoitsijoiden puolelta?

Raamattu kertoo meille kuinka suuri vaikutus Jeesuksella oli hänen seurassaan liikkuville ja erityisesti opetuslapsille. Ajatellaan esimerkiksi Pietaria, joka ennen Kristuksen teloitusta kielsi vapahtajansa useaan otteeseen ja kuitenkin ylösnousemuksen jälkeen hän täynnä Pyhää Henkeä julisti pelotta evankeliumia juutalaisille. (Apostolien teot luku 2) Kristus myös paransi sairaita ja herätti kuolleita. Luulisi tällaisella toiminnalla olevan vaikutusta ihmisiin ja sitä kautta myös historiaan.

Miten siis on, mainitseeko kukaan alkuaikojen historoitsijoista sanaakaan Jeesuksesta?
Ensimmäiseltä vuosisadalta nousee esiin ainakin kaksi:

Flavius Josefus
(n. AD37-AD100)
Juutalainen Historoitsija ja apologeetti

Teoksessaan juutalaisten historiasta:

"Niihin aikoihin eli Jeesus, viisas mies, jos häntä yleensä pitäisi kutsua mieheksi, sillä hän teki ihmeellisiä tekoja ja oli niiden opettaja, jotka ottavat totuuden vastaan iloisella mielellä. Hän voitti puolelleen monia juutalaisia ja kreikkalaisia. Hän oli Messias. Kun Pilatus, kuulusteltuaan häntä meidän kansamme johtomiesten syytösten johdosta oli tuominnut hänet ristiinnaulittavaksi, ne jotka olivat ensin rakastaneet häntä, eivät lakanneet rakastamasta. Kolmantena päivänä hän ilmestyi heille elävänä. Jumalan profeetat olivat ennustaneet näistä ja lukemattomista muista häntä koskevista ihmeellisista asioista. Ja kristittyjen heimo, jota kutsutaan näin hänen nimensä mukaan, ei ole vielä meidänkään päivinämme hävinnyt"

(Josefus Antiquitates Iudaicae, "Juutalaisten muinaisajat" 18:63)


Gaius Cornelius Tacitus
(n. AD57-AD117)
roomalainen senaattori ja historoitsija

Teoksessaan keisarillisen Rooman historia:

"Pysyvä huhu arveli keisari Neroa tämän tulipalon sytyttäjäksi. Voidakseen tukahduttaa huhun, hän syytti rikoksesta lahkoa, jota yleisesti vieroksuttiin sen jumalanpalvelustapojen vuoksi ja jonka jäseniä kutsuttiin kristityiksi. Nimi oli annettu heille erään Kristuksen mukaan, jonka prokuraattori Pontius Pilatus tuomitsi ja naulitsi ristille, Tiberiuksen hallitusajalla. Tämä vaarallinen lahko, jota olen kuvannut aikaisemmin ei ole juurtunut vain Juudeaan, josta se on kotoisin, vaan myös itse Roomaan, jonne kaikki pelättävät ja häpeälliset asiat kerääntyvät ja löytävät sieltä kotinsa."

(Tacitus, Publius Cornelius: Keisarillisen Rooman historia . Iiro Kajanto (1969) (Annales 15:44)

Josefuksen
sanat ovat totta vielä tänäänkin. Jumalan armosta voimme yhä sanoa: "Ja kristittyjen heimo, jota kutsutaan näin hänen nimensä mukaan, ei ole vielä meidänkään päivinämme hävinnyt"

Miten sinä
ajattelet tästä nasaretilaisesta, joka sanoi olevansa Jumalan poika?

"Toinen ristillä riippuvista pahantekijöistä herjasi hänkin Jeesusta.
Hän sanoi: "Etkö sinä ole Messias? Pelasta nyt itsesi ja meidät!"
Mutta toinen moitti häntä:
"Etkö edes sinä pelkää Jumalaa, vaikka kärsit samaa rangaistusta?
Mehän olemme ansainneet tuomiomme, meitä rangaistaan tekojemme mukaan,
mutta tämä mies ei ole tehnyt mitään pahaa."
Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi."

Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."

(Luuk 23:39-43)


4 kommenttia:

Matti kirjoitti...

Terve vaan muuten ancilta...

Kun ajattelee Jeesusta, niin Hän on ainoa historian henkilö, joka tuntuu todelliselta ja merkitykselliseltä.

Arttu kirjoitti...

Historioitsijat eivät koskaan ole kieltäneet Jeesuksen tai hänen opetuslastensa olemassaoloa. On kuitenkin aivan toinen asia oliko hän todella Jumalan poika. Tätä väittämää historia taas ei tue.

Raamatun kokonaiskuvan ymmärtämistä auttaa, jos tietää esimerkiksi sen tosiasian, että Jahve oli aluksi pelkkä juutalaisten heimojumala, josta ajan saatossa kyhättiin kaikenselittävä, monoteistinen Jumala.

Kristinusko on imenyt itseensä niin paljon erilaisia vaikutteita ajan saatossa muista itämaisista uskomuksista ja traditioista. Esimerkiksi sumereilta on tullut ainakin 14 kertomusmotiivia (jobin tarina, globaali tulva etc) ja assyrialaisilta mm. liittoteoria.

Jouko kirjoitti...

Kiitos kommentistasi!

En usko, että historoitsijat tulevat lähiaikoina myöntämään Kristuksen jumaluutta. He eivät ota kantaa yliluonnolliseen. Historia todistaa kuitenkin siitä, että jokin merkittävä tapahtuma sai ensimmäiset Kristityt liikkeelle.

Jokin sai heidät uhmaamaan Keisarin valtaa tunnustaen Kristuksen ainoaksi Herrakseen. Sanoisin, että tämä merkittävä tapahtuma oli Jeesus Nasaretilaisen ylösnousemus.

Voit toki todeta tähän, että heidät huijattiin uskomaan ylösnousseeseen, mutta en usko että näin suuren mittaluokan huijaus olisi ollut mahdollista, sen ajan juutalaisessa kulttuurissa. Mikäli kuitenkin niin uskot, niin kerrohan: kenen tarkoitusperiä se ajoi?

Mihin perustat väitteesi siitä, että Jahvesta "kyhättiin" kaikenselittävä monoteistinen Jumala?
Voisitko myös avata vähän enemmän tuota yhteyttä Jobin kirjan ja sumerien kirjoitusten välillä.

Arttu kirjoitti...

En usko, että tuolloiset juutalais(kristilliset) henkilöt huijattiin uskomaan ylösnousemukseen. Tietysti tästäkin on varmasti omat salaliittoteoriansa joista minä en ole kovin innostunut. Jeesuksen ylösnousemuksesta on hyvin vähän näyttöä mutta sen historiallisuus ei ole ainoa joka minua arveluttaa. Vielä tänä päivänäkin maailmalta raportoidaan erilaisista ihmeistä.

Se, että joku mies vietiin luolaan ja seuraavana päivänä luola on löydetty tyhjänä ei oikein saa minua vakuuttuneeksi siitä, että tämä mies oli Jumalan Poika ja ihmiskunnan pelastaja. Ja kuten jo sanoin, tästä tapahtumasta on todellisuudessa hyvin, hyvin vähän ja epävakaata tietoa.

Nuo esittämäni asiat esim. Jahven juutalaisista juurista ovat historiallisia faktoja. Lukaisepa vaikka sellainen Jaakko Hämeen-Anttilan (toim.) kirja kuin "Uskontojen risteyksissä - Välimeren alueen uskontojen juurilla." Sumereista on eräs kirja jonka pohjalta muun muassa Timo Tianen on kirjoittanut artikkeleita ja tutkielmiaan. Ne ovat ilmaisia ja niitä voi lukea täältä http://www.argumentti.fi/uskontotutkimus_kulttuurihistoria_pdfkirjat.php

Lähetä kommentti